Virtuaalivalmentaja

lokakuu 20, 2007

Kehitä peliäsi ja lähetä kysymys virtuaalivalmentajalle osoitteeseen vv (at) tapionsulka.fi. Virtuaalivalmentaja keskustelee kysymyksestäsi kollegojensa kanssa ja kun vastauksen ydinkohdat on ruodittu, TS:n postituslistalle lähetetään tieto tämän sivun päivittämisestä, jotta kaikki kiinnostuneet voivat käydä tutkimassa vinkkejä pelin parantamiseen.

Vastauksista tulee vääjämättä pitkiä, sillä usein vastaukseen sisältyy vaihtoehtoisia toimintatapoja tai yksinkertaisia kuvauksia sopivista harjoituksista. Lue koko vastaus läpi ajatuksella, jotta saat kuvan tilanteesta. Vastauksia myös kehitetään eteenpäin, mikäli uusia painavia näkökulmia ilmenee.

Kysymys 1 - liikkuminen pitkän syötön jälkeen
Kysymys 2 - pelikunnon kehittäminen
Kysymys 3 - mailan valinnasta
Kysymys 4 - kisan onnistumisesta
Kysymys 5 - uuteen halliin totuttelusta
Kysymys 6 - liikkuminen taaksepäin
Kysymys 7 - smashin palautukset
Kysymys 8 - pallojen nopeudesta

Kysymys 1: Kun syötän korkean syötön kaksinpelissä, en pääse paikaltaan liikkeelle, esim. vastustajan lyhyt droppi uppoaa yleensä suoraan kenttään. Tiedän, että pitää seistä päkiöillä, mutta jostain syystä liikkelle lähtö on vain vaikeaa. Mikä neuvoksi, miten voisin parantaa liikkeelle lähtöäni ja miten sitä voisi harjoitella?

 

Vastaus: Tämä ongelma on pelaajille tuttu tasosta riippumatta ja kyllä Virtuaalivalmentajakin muistaa dropin joskus uponneen omalle kenttäpuoliskolleen.

Ongelma on yleensä nimenomaan oman syötön jälkeen hankalampi kuin muissa pelitilanteissa, sillä usein seistään liian passiivisena paikallaan odottamassa vastustajan lyöntiä. Muutenhan sitä on liikkeessä oman lyönnin jälkeen, jolloin jalat on yleensä helpompi saada oikeaan ponnistusasentoon ja sitä ollaan liikkeessä jo luonnostaan. Kyseessä on siis usein ajoituksesta enemmän kuin mistään muusta. Useinmiten ratkaisuna ongelmaan voi olla niin sanottu starttiaskel tai hyppy.

Starttiaskel: kevyt hyppy ylös hetki ennen vastustajan lyöntiä, PONNISTUS pelikeskuksesta (käyttäen alastulon vauhtia eli kineettistä energiaa!) heti kun aivot hoksaavat, mihin pallo on menossa. Kyseessä on siis ajoitus kysymys ja tämä on kieltämättä vaikeaa, mutta harjoitus tekee mestarin.

Myös pelikeskuksen peruuttaminen voi auttaa asiaan. Tällöin pelaaja usein tuntee olonsa turvallisemmaksi ja usein huomaamattkin tapahtuva pieni aavistaminen takanurkkiin vähenee. Vanhemmilla päivillä Virtuaalivalmentaja on havainnut nimenomaan tämän "kikan" hyödylliseksi. Mutta tällaisetkaan vinkit eitvät välttämättä tässä auta, vaan tilaneteeseen on kiinnitettvä jatkuvasti huomiota harjoituksissakin.

Harjoittelussa on tärkeintä keskittyä nimenomaan ajoitukseen ja hyvään asenteeseen, vaikka ajoitus ei olisi paras mahdollinen niin kyllä minä rypemällä tuon pallon saan -asenne ei ole pahitteeeksi.

 

Perusharjoitteita ovat esimerkiksi:
- ponnistusharjoitukset pelikeskuksessa ilman palloa -> keskitytään oikea tekniikkaan, jolloin saadaan automatisoitua liike vähitellen
- asenteen opettelu, pieni mentaali "harjoitus" ennen kentälle menoa: no niin, nyt mennään kaikkiin palloihin
- asenteen siirtäminen kroppaan, lämmittelyn loppuvaiheessa muutama terävä liike esim. droppimyllyssä, ponnistukset pelikeskuksesta nurkkiin
- riittääkö ponnistusvoima eli jalkojen voimataso? Jos ei, niin puntti- ja loikkatreenejä

Kysymys 2: Mikä olisi paras tapa kehittää pelikuntoa kekitason pelaajalla (D, C-luokka). Pelaamalla enemmän, lenkkeilemällä vai millä?

Vastaus:Tässä on ehdottomasti lähdettävä etsimään vastausta omista kyvyistään. Virtuaalivalmentaja on joskus ollut ylemmissäkin luokissa kuin C tai D-luokassa, mutta jostain syystä Vv:n mieleen ovat jääneet kultaisina juuri C-luokan ajat, jolloin omalla pelikunnolla ei tuntunut olevan rajoja laisinkaan.

Vastausta pitää lähteää hakemaan tietysti omista lähtökohdista ja lähteä parantamaan sitä osa-aluetta, josta homma kiikastaa eniten. Sehän voi olla ainakin aerobinen kestävyys, anaerobinen kestävyys ja kestävyysvoima sekä tietysti omat pelitaidot. Lenkit ja punttisali ovat usein mainittuja harjoituksia, mutta sulkapallossa kimmovoimalla ja lihasten kestävyydellä on myös suuri merkitys, joten erilaiset hyppyharjoitukset ja kuntopiirit saattavat auttaa enemmän.

Muutama fyysinen harjoitus, jota voi tehdä kentällä parin kanssa:

- 4 kulmaa. Sparraaja seisoo aina yhdessä kulmassa, johon juoksia aina lyö pallon. Sparraaja saa lyödä mihin tahansa vastustajan kenttäpuoliskolle. 10-15 lyöntiä per kulma ja sitten sparraaja vaihtaa kulmaa. Pallo ei saisi katketa missään vaiheessa, joten sparraajan on lyötävä pelaajan tason mukaisia lyöntejä. Tässä harjoituksessa on helppo vaihedella rasitusta pidemtämällä tai lyhentämällä "juoksijan" jaksoja. Tällä harjoituksella parannetaan usein aerobista kestävyyttä.

- Pyramidit fiidauksesta. Eli ottakaa läjä käytettyjä palloja, joita toinen pelaaja lyö kovalla temmolla harjoittelijan puolelle. 10-15 palloa on sopiva määrä. Vaihdelkaa harjoittelijaa ja teemoja. Esim. lyönnit taakse, eteen, sivuille, koko kentälle yms. Palloja voi myös heittää etukentältä, jolloin avustaja saa ehkä paremman kontollin pallon suuntaan ja harjoittelijan tempoon. Tässä harjoituksessa jalat on helppo saada hapoille.

Kysymys 3: Miten valitsen uuden mailan? Vanha merkki ei oikein tyydytä. Kaupassa on hankala testata, jo muutaman smashin jälkeen tulee myyjä ihmettelemään. Usein myyjät osaavat opastaa lähinnä asukokonaisuuteen sopivan värin, eikä sulkiksesta ole paljon hajua.

Vastaus: Virtuaalivalmentaja ei varsinaisesti ole sulkapallovälineistön ammattilainen, mutta toki Vv vastaa mieluummin kysymykseen mailanvalinnasta kuin asunvalinnasta.

Mailan valitseminen on tehtävä, josta selviää parhaiten tekemällä oikeassa kohdassa objektiivisia arvioita ja toisessa taas subjektiivisia. Yleisohje on siis - älä usko kaveria (mutta usko toki virtuaalivalmentajaa), vaan usko itseäsi.

Näiden hienojen ohjeiden lisäksi Vv osaa esittää seuraavia kommentteja:

Mailan ostamista ennen testausta tulee välttää. Smashaily kaupassa ei riitä, mutta toki pakkotilanteessa auttaa. Myyjän "mulla ittellä ja Pontus Jäntillä on tollanen" ja tiistaitreenien mailagurun "fortsa rulettaa, muut on paskaa" eivät yhdessäkään korvaa omatoimista kokeilua. Tästä syystä paras ostopaikka mailalle on urheiluhalli tai erikoisliike, josta saa mailoja testattavaksi, ellet ole jo kokeillut kaverin vastaavaa mallia.

Kun olet saanut mailan testiin, ostopaikasta tai kaverilta, niin sitä tietysti pitää kokeilla. Mitä kokeilet? Vv suosittelee lyömään rentoja peruslyöntejä ja tutkailemaan, miltä lyönti tuntuu - uuteen mailaan totuttelu ottaa joka tapauksesssa aikansa, joten smashin lyöminen täysiä ei välttämättä anna oikeaa kuvaa. Tutkaile ainakin seuraavia asioita:

  • Mikäli maila tuntuu kädessä jäykältä kuin puupalikka, on maila todennäköisesti liian jäykkä - jäykkävartiset mailat ovat todella kovaa iskevien huippujen mailoja.
  • Mikäli tuntuu siltä, että smash tai clear ei lähde, eikä tule lähtemään mihinkään, voi kyseessä olla tuo jäykkyys tai sitten mailan kärjessä ei ole painoa tai itse koko maila on liian kevyt. Kevyimmät mailat kyllä auttavat tiettyyn rajaan asti puolustuksessa, mutta jossakin se raja tulee vastaan.
  • Mailan tuntuma - mailan pitää tuntua kädessä hyvältä ja jämäkältä. Jo ennen lyöntejä ota oikeaoppinen "hyvää päivää" ote mailasta. Mikäli tuntuma on jämäkkä, olet jo melkein löytänyt mailasi.

    Mailan hinnasta Vv ei sano juuri mitään. Kukin mallaa tyylillään, eikä mailan hinnalla ole niinkään väliä kuin miltä se tuntuu. Totuttelun jälkeen mailalalla kuin mailalla pystyy lyömään peruslyönnit, muttta jos mailan valinta onnistuu, voit huomata että lyönnit, jotka eivät ennen onnistuneet mahdollisiksi.

    Mailan valinnasta puhuttaessa Vv ei voi olla muistuttamatta hyvien jänteiden todella huomattavasta vaikutuksesta pelattavuuteen. Se, että kaupan mailoissa on ns. tehtaan jänteet, tekee myös testauksen vaikeaksi, sillä tehtaan jänteillä on joka tapauksessa vaikea saada oikeata kuvaa mailan ominaisuuksista. Kun olet ostanut mailan, vaihda siihen pikimmiten uudet jänteet. Vv jopa sanoisi, että mikäli mailabudjettisi on vaikka 50euroa, ei sinun kannata ostaa 50euron mailaa, vaan 30euron maila ja vaihtaa siihen 20eurolla uudet jänteet melkein heti.

    Kysymys 4: Kisojen ensimmäinen peli menee aina penkin alle. Joskus herää ensimmäisen erän jälkeen, mutta usein koko matsi menee pieleen. Ongelmia on sekä liikkumisessa että lyöntitarkkuudessa. Puolen kentän lämmittely auttaa vähän, silloin kun se on mahdollista. Miten pitäisi lämmitellä? Muita ajatuksia?

    Vastaus: Vaikka Virtuaalivalmentaja onkin nyt siirtynyt ohjaajan rooliin, muistaa Vv vielä ajat, jolloin vastustajasta mittaa ottaminen oli ylittämätön ilo ja haaste. Kysymykseesi löytyy siis ratkaisuja monia - kokeile keino kerrallaan ja valitse itsellesi parhaiten sopivat.

    Kuten olet jo itsekin huomannut, lämmittely on monesti kaiken a ja o. Lisää siis sitä - lämmittelyn ei tarvitse välttämättä tapahtua kentällä, vaan kentän laidalla voi mainiosti hyppiä, juosta, punnertaa ja tietysti näiden toimintojen jälkeen, kun lihakset ovat jo hivenen lämmenneet, venytelläkin.

    Kun pääset kentälle lämmittelemään, määrätietoisuus on tärkeätä. Älä vain lyö löysästi palloa, vaan herätä sekä pääsi että ruumiisi peliin. Tee helppoja harjoituksia, esimerkiksi drop-myllyä tai päätä, että nyt lyön 5 palloa tuohon nurkkaan ja sitten tuohon ja niin edelleen. Tällä saat pääsi mukaan peliin. Ja muu ruumis seuraa tämän jälkeen helpommin mukana. Terävät lyhyet liikkumisharjoitukset herättävät myös päätä ja ruumista lisää.

    Kun tällaiset rituaalit on suoritettu ja jos kentällä vielä sattuu olemaan tilaa, ota lyhyt terävä erä koko kentällä tai puolikkaalla kentällä.

    Lämmittely on ollut riittävä, jos olet ollut ottelun edellä hengästynyt ja lihaksesi ovat lämpimät.

    Vv ei malta olla huomauttamatta vielä edellisen päivän valmisteluista. Jotkut tykkäävät pitää koko kisoja edeltävän päivän lepoa, toiset se taas löysistää. Kokeile tuotakin. Lisäksi pitää muistaa, että vaikka kisoja edeltävä päivä on usein perjantai, oikean ravinnon ja juoman nauttiminen auttaa seuraavana päivänä. Ja vastaavasti, väärän ravinnon ja juomien nauttimenen saattaa haitata reilustikin.

    Kysymys 5: Kun menen pelaamaan uuteen halliin valot, alusta ja ym. tuntuvat vaikuttavan peliin tosi paljon ja vieraassa hallissa tuntee välillä olevansa aloittelija. Hallissa etukäteen vierailu auttaisi varmaan, mutta jossain Turussa ei viitsi etukäteen vierailla. Miten saisi pienennettyä kynnystä?

    Vastaus: Vaikka Virtuaalivalmentaja ei olekaan Turusta kotoisin, loukkaantuu Vv melkein kysymyksestäsi turkulaisten puolesta. Vv on pelannut Turussa ainakin kahdesti, kerran kovalattiaisessa hotellissa ja kerran matalakattoisessa koulussa. Joten kyllä sieltäkin hyviä halleja löytyy. Ja sitten itse asiaan.

    Kuten monessa muussakin asiassa sulkapallossa, auttaa oikean suuntainen ja tiukka keskittyminen. Sen sijaan, että ihmettelee hallin olosuhteita, pitää entistä tiukemmin keskittyä itse peliin. Tarkkaile pallosi lentoa takarajan tuntumaan, jalkojesi oikeaoppista liikkumista yms. peliisi vaikuttavaa olosuhteiden sijaan. Ja muista, että mikäli kyseessä on kisa, on halli uusi usein vastustajallekin.

    Erilainen halli on myös jokaiselle pelaajalle eteen tuleva taktinen haaste, jonka tarjoamat mahdollisuudet voi käyttää rehdissäkin hengessä pelatessa hyväksi:

  • Jos valot ovat kirkkaat, kannattaa vastustajalle ehkä syöttää korkeita, jolloin myös vastustajan voi olla vaikeampi nähdä palloa, kun hän joutuu katsomaan suoraan ylöspäin valoihin. Ja jos vastustaja vielä innostuu peräti hyökkäämään, pallo palautuu sinulle alemmas, etkä joudu katsomaan valoihin.
  • Liukkaalla lattialla vastustajaa tietysti liikutetaan mahdollisimman paljon ja mikäli mahdollista tehostetaan vaikutusta pienillä hämäyksillä, sillä suunnanvaihdot ovat moisella alustalla entistä vaikeampia.
  • Myötätuuleen lyödään enemmän hyökkäyslyöntejä tuulen tarjoaman lisävoiman avustuksella

    Kysymys 6: Liikkuminen taakepäin on minulle ongelmallista. Tuntuu siltä, että lähden helposti 'juoksemaan', jolloin oikea jalkatyö unohtuu ja menen lyönnin jälkeen 'ohi pallosta', jolloin kaveri pääsee lyömään palloa tyhjään kenttään. Miten tuota kannattaisi harjoitella? Normaalit liikkumisharjoitukset ilman palloa eivät tunnu auttavan. Lisää liikkumisharjoituksia?

    Vastaus: Virtuaalivalmentaja on nähnyt vastaanvanlaisia ongelmia muillakin pelaajilla, joten et ole ongelmasi kanssa yksin. Ratkaisuja on jälleen monia - ja yksi niistä on ehdottamasi - lisää liikkumisharjoituksia!

    Kuten verkolle liikkumisessa (katso kysymys numero 1), on tässäkin avainasemassa liikkeellelähtö. Jos pääset vauhtiin helposti, ehdit niin takakentälle kuin etukentällekin "helposti" vaikka liikkumistekniikka ei olisikaan aivan täydellinen. Joten tutustu ensimmäisen kysymyksen vastaukseenkin starttiaskeleesta.

    Taakseliikkumisessa tulee myös helposti kiire, mikä johtaa juuri mainitsemaasi liikkeen jatkumiseen taaksepäin vielä lyönnin jälkeenkin. Myös tätä pyritään välttämään tuolla terävällä lähdöllä - liikkumisessa pitäisi pyrkiä rytmiin, jossa ensimmäinen askel on se nopein ja tehokkain ja toisella askeleella liikutaan ensimmäisen askeleen vauhdilla ja lähinnä asemoidaan itsensä oikeaan asemaan pallon suhteen.

    Ja vielä edelleen sama ohje kuin verkolle menossa - pelikeskuksen siirtäminen hieman taaksepäin voi parantaa koko kentällä liikkumista. Liikkumista voi ajatella myös taktiselta kannalta - vika voi olla myös siinä mihin ja miten pallon lyöt. Kannattaa siis miettiä minne pallo kannattaisi lyödä ja pohtia mahdollista lyöntiä vastustajan ja itsensä liikkumisen suhteen. Minne olisi helppo liikkua/lyödä ja toisaalta minne ei. Kannattaako pallo lyödä korkeana vai matalana? Se mitä Virtuaalivalmentajakin osaa sanoa, on se, että se kannattaa lyödä lähelle rajaa.

    Kysyt myös harjoitusvinkkejä. Koska yhdenkin harjoituksen kuvaamiseen menee reilusti tilaa ja parasta olisi, jos joku myös näyttäisi harjoitteen, suosittelee Virtuaalivalmentaja tutustumista Sulkapalloliiton www-sivuihin. Siellä Koulutus-osiossa on videon kaksinpelin harjoitteita oheismateriaali, josta saa harjoitusvinkkejä. Video on lainattavissa myös Tapion Sulalta - kysy sitä puheenjohtaja Jonne Löytömäeltä, jos törmäät häneen hallilla.

    Kysymys 7: Smashinpalautukset tahtovat lähteä aina taakse ja keskelle, jolloin kaveri pystyy jatkamaan hyökkäystä ja lopulta voittaa pallon. Miten mailasta pitäisi pitää kiinni ja lyödä, että saisin pallon parhaiten vastustajan ulottumattomiin tai ainakin ei suoraan mailaan?

    Vastaus: Virtuaalivalmentaja on iloinen kun Vv:n vastustaja smashaa. Ja miksikö? Siksi, että mikäli palautus onnistuu, on vastustaja vaikeuksissa.

    Mikäli pystyt tällä hetkellä palauttamaan smashin taakse, ei ongelmaa pitäisi olla enää kuin ykstyiskohdissa. Helpointen pääset varmasti alkuun kun yrität vain pistää mailan pallon eteen ja hillitset lyöntiä - pallon pitäisi mennä verkolle - tietysti.

    Mailan käsittely on tosiaan tärkeää smashinplautuksessa. Maila ei saa roikkua alhaalla jaloissa, vaan se on vartalon edessä lantion korkeudella. Tärkeää on myös, että kyyrnerpää ei ole kiinni kyljessä vaan vartalon edessä ja kädessä on kuitenkin hieman kulmaa. Kosketus tietysti mahdollisimma aikaisessa vaiheessa. Tästäkin voi katsoa hieman lisää Sulkapalloliiton www-sivuilta kohdasta Lajitieto ja sieltä tekniikka.

    Virtuaalivalmentaja tietää, että palautus ei ole näin helppoa käytännössä - harjoittelussa kannattaa pyytää vastustajaa lyömään alussa hieman helpompia smashejä, joita pystyy palauttamaan kohtuullisen rennosti. Smashinpalautuksessa, jos missä on oikea ajoitus ja rento, mutta jämäkkä valmius tärkeää, joten rytmiin on helpompi päästä vähitellen smashin kovuutta lisäämällä. Ja kun rytmiin on päästy, niin sittenhän sitä ei mikään pysäytä.

    Kysymys 8:

    Olen pelannut punaisella muovipallolla. Olen kuitenkin lukenut suosituksia, joissa kehotetaan käyttämään vihreätä sulkaista palloa. Itse olen kokenut vaikeksi saada pallo lentämään vihreällä muovipallolla takarajalta takarajalle. Mitä palloa suosittelet peliin - entä harjoituksiin?

    Vastaus: Tämä kysymys herätti Virtuaalivalmentajan mieleen kultaisia muistot ajalta, jolloin vanha ja kokenut virtuaalivalmentajakin pelasi vielä muovisilla palloilla. Tässä siis muistoja ja tietoja sekä muovisista palloista että sulkaisista palloista.

    Muovipallot

    Muovipallot jaetaan nopeuden mukaan kolmeen eri luokkaan, vihreisiin, sinisiin ja punaisiin. Näistä vihreät ovat hitaimmat ja punaiset nopeimmat. Useimmiten käytetään sinisiä eli keskinopeuksisia palloja. Sinisillä palloilla harjaantunut pelaaja saa pallon lentämään takarajalta takarajalle suhtkoht vaivatta eikä iskulyönteihin tule vielä välttämättä liikaa puhtia - välttämättä. Kun pelaaja kehittyy, tulevat muovisen pallon lento-ominaisuudet kuitenkin vääjäämättä vastaan. Muovipallon lento ei hidastu suhteessa yhtä paljon kuin sulkaisen pallon. Näin ollen taitavien pelaajien peli muovisella pallolla, vaikka vihreälläkin sellaisella, saattaa muuttua yhdeksi iskulyöntien vaihtokisaksi, jossa voittaa se, joka pääsee hyökkäämään useammin. Ja vaikka vihreällä pallolla lyönnit takarajalta takarajalle eli clear-lyönti onnistuu, vaatii se kohtuuttoman paljon voimaa yhteen lyöntiin. Virtuaalivalmentaja muistaa seuran ranking-kisat 80-luvulta, jolloin Espoonlahden hallin valkoinen seinä kannusti vielä entistä enemmän hyökkäämiseen. Mutta yksipuolinen hyökkäyspeli ei tietenkään ole sulkapalloa kauneimmillaan.

    Virtuaalivalmentaja siis suosittelee, että mikäli pelikumppanit huomaavat pelin muuttuvat kehittyessään liian yksipuoliseksi hyökkäyspeliksi, muovipallosta siirryttäisiin sulkaisiin palloihin. Hitaampaan muovipaloon siirtyminen ei välttämättä kannata, koska silloin lyöntitekniikassa joutuu käyttämään liikaa voimaa repivästi.

    Sulkaiset pallot

    Sulkaisissa palloissa nopeudesta puhutaan numeroin - lähes kaikki pallot ovat nopeudeltaan 77 tai 78, joista 78 on nopeampi. Ja lähes kaikien sulkaisten pallojen tarranauhan väri on vihreä – tämä ei ole siis sulkaisissa palloissa nopeuskoodi niin kuin muovisissa. Pallon nopeus 77 tai 78 on hyvin suhteellinen - pallojen nopeudet vaihtelevat niin valmistajien kesken kuin jopa samassa palloerässäkin. Siksi on kätevää, että sulkaisten pallojen nopeuteen voi vaikuttaa taittamalla sulkia niiden kärjestä. Usein muutaman millimetrin taittaminen suuntaan tai toiseen riittää muuttamaan pallon nopeutta suuntaan tai toiseen. Sulkaisten pallojen nopeus muuttuu tietysti myös hallin kosteuden ja lämpötilan mukaan ja voi olla, että palloa pitää taittaa, mikäli se ei ole jo rikki, pelinkin aikana. Yleisesti ottaen voisi sanoa että lento-ominaisuuksiltaan ja nopeuksiltaan muovisista palloista sininen vastaa eniten sulkaisia palloja – riippumatta siitä, onko sulkaisen nopeus 77 tai 78.

    Summa summarum:

    Virtuaalivalmentaja suosittelee aina sellaisen pallon käyttöä, joka tuntuu omalle tekniikalle sopivimmilta. Sulkaisesta pallosta saa aina haluamansa nopeuksisen, joten se on hyvä vaihtoehto. Muovisista palloista suosittelen sinisen pallon käyttöä, ellei pelaaja syystä tai toisesta halua harjoitella hitaalla tai nopealla pallolla (esimerkiksi nopealla pallolla, jotta reaktionopeus kehittyisi). Kuitenkin pelaajan kehittyessä kannattaa pelinautinnon takaamiseksi ottaa käyttöön sulkainen pallo. Erilaisen ja paremman tuntuman lisäksi tällöin myös pallon nopeus on pelaajien kontrollissa.

  • Tapion Sulka Ry 
    toimisto@tapionsulka.fi

    Toiminnanjohtaja Lasse Lindelöf
    050 5960643
    lasse.lindelof@tapionsulka.fi
    Tietosuojaseloste
    © 2020 Tapion Sulka ry
    crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram